NPEX, hét platform voor groeifinanciering van Nederland, heeft met de laatste, succesvolle uitgiftes van obligaties door de ondernemingen Image Building en Xillio afgelopen jaar de grens van €50 miljoen groeifinanciering ruimschoots doorbroken. Nadat NPEX zich vier jaar geleden is gaan richten op groeifinanciering voor middelgrote bedrijven stijgt het aantal introducties en beleggers aanzienlijk en is inmiddels voor € 54,4 miljoen aan obligaties en aandelen succesvol via NPEX bij beleggers geplaatst.

Van links naar rechts: Stephan Roes (NPEX), Rikkert Engels (Xillio), voormalig minister Henk Kamp, Adriaan Hendrikse (NPEX), Marinus van Driel (HyGear) en Alan van Griethuysen (NPEX).

De laatste uitgiftes van obligaties van Image Building (€2,5 miljoen), gespecialiseerd in mobiele buitenreclame (o.a. bekend van de Trotters), en Xillio, specialist op het gebied van contentmigratie en -integratie van grote bedrijfsplatformen, (€1 miljoen) waren in snel tempo uitverkocht. Momenteel kunnen beleggers inschrijven op 7,75% obligaties van Oceandiva. Dit bedrijf uit Amsterdam, actief in binnen- en buitenland, is gespecialiseerd in mobiele bedrijfsevenementen op het water.
Het totaalbedrag van de emissies via NPEX in 2017 bedroeg €31,5 miljoen, een forse stijging ten opzichte van 2016 (€12,5 miljoen). In totaal is nu meer dan € 50 miljoen opgehaald.

Image Building voor de tweede keer succesvol. De directie van Image Building: Stephan Molenaar (l) en Michaël Truijen. ,,Wij hebben opnieuw een bewuste keuze gemaakt voor NPEX”, zegt Michaël Truijen van Image Building over de succesvolle plaatsing van de obligaties in de afgelopen weken. ,,We zijn bij NPEX omdat we geloven in deze vorm van financiering met beleggers die onderdeel zijn van een community. Wij zien NPEX als een zeer goede aanvulling om te groeien, gedragen door andere investeerders.” Voor Image Building, producent in tijdelijke buitenreclame, bekend van de populaire Trotter-zuilen in het Nederlandse straatbeeld, was het de tweede keer dat er een beroep op de beleggers werd gedaan. In 2013 ging het om een lening van €680.000, die nu is afgelost. De nieuwe lening van €2,5 miljoen met een rente van 7% heeft een looptijd van 5 jaar.https://www.npex.nl/platform/imagebuilding/bedrijfsprofiel

Michaël Truijen en oprichter Stephan Molenaar gebruiken de opbrengst om de snelle groei van Trotter in Nederland en in andere Europese landen (zoals Groot-Brittannië en België) mogelijk te maken. De onderneming barst uit de voegen van ambities. ,,Image Building heeft de afgelopen jaren een sterke groei doorgemaakt”, zegt Truijen. De onderneming heeft behalve een vestiging in Den Haag er ook een in Valkenburg (ZH) en telt inmiddels 34 medewerkers. Lees hier over Image Building in de media. De Telegraaf, Finanzen.nl https://www.telegraaf.nl/financieel/1401773/buitenreclamebureau-trotter-haalt-kapitaal-op

Oceandiva start in Londen en groeit. De ene partyboot is de andere niet. Edwin Petersen, oprichter en eigenaar van Oceandiva, kan het weten. Met zijn nautische achtergrond en een opleiding aan de Hotelschool bedacht hij een uniek mobiel concept op het water. Inderdaad, van een andere orde in vergelijking met de feestjes op de drijvende, nogal traditioneel georganiseerde partyvloot.
Zijn bedrijf Oceandiva, sommigen noemen het zelfs een ‘drijvende RAI’, faciliteert topondernemingen voor bedrijfspresentaties, introducties van nieuwe producten, roadshows, congressen en high-end bedrijfsfeesten. Petersen zocht contact met NPEX, het platform voor groeifinanciering in Nederland, voor de financiering van de aanstaande groei. Begin 2019 krijgt de start in Londen zijn beslag. De opbrengst van €2 miljoen van de 6-jarige obligatielening met een rente van 7,75% wordt gebruikt om deze groei te financieren: de voorbereiding van de entree in Londen en de ontwikkeling van de uitbreiding van de huidige vloot.

Op de Oceandiva Original en de Oceandiva Futura, de twee schepen die door hun afmetingen (5 meter hoog en een loopdek van 2,70 meter) volstrekt onvergelijkbaar zijn met de klassieke, lage partyschepen, gebeurt het allemaal. Momenteel vooral nog in de Benelux en in Duitsland. Met topbedrijven als opdrachtgever, zoals Chanel, Google, KLM, Airbus en Reed, die hun evenementen op een van de twee schepen organiseerden met een capaciteit van maximaal 1500 gasten.
• Lees hier over Oceandiva in de media. De Telegraaf, Greater Venues.
• Kijk hier naar een video over Oceandiva 2018! https://www.npex.nl/platform/oceandiva/bedrijfsprofiel
• Meer informatie over inschrijven op de obligatie Oceandiva en het prospectus.

Xillio: groei dankzij steun beleggers. Binnen een dag kon NPEX melden dat de nieuwe obligatielening met een rente van 8% van €1 miljoen van Xillio, specialist op het gebied van contentmigratie en -integratie van grote bedrijfsplatformen, succesvol was geplaatst bij NPEX-beleggers. Xillio is zeer succesvol, mede vanwege de internationale belangstelling. Het bedrijf viel twee keer in de prijzen bij het onderzoeksbureau Gartner. Het bureau beloonde Xillio met het predikaat Cool Vendor en kwam daar bovenop nog eens met de analyse dat datamigratie behoort tot de hype-cycle van de ICT. ,,We zijn in feite een slim verhuisbedrijf, maar dan van bits en bytes”, zegt ondernemer Rikkert Engels in simpel Nederlands. Dit is zijn vertaling van de kern van zijn bedrijf. ,,Migratie van content is een enorme uitdaging. Voor ondernemingen of instellingen is overstappen van het ene naar het andere platform een majeure operatie met veel valkuilen. Het is namelijk bijzonder ingewikkeld om de data van het ene platform goed te synchroniseren en harmoniseren met het andere. Wij hebben daar slimme manieren voor ontwikkeld, waardoor het toch mogelijk is om systemen met elkaar te laten praten en informatie over te kunnen zetten.” Lees hier meer over Xillio in de media. IEX:  http://www.npex.nl/platform/xillio/bedrijfsprofiel

Handelssysteem NPEX. NPEX heeft inmiddels een uitbreiding van haar vergunning bij de toezichthouder Autoriteit Financiële Markten (AFM) ingediend om de verhandelbaarheid van certificaten van aandelen en obligaties via het NPEX-platform zo spoedig mogelijk te hervatten. Geld voor Groei: al het NPEX-nieuws via NPEX.nl Komende weken kunt u nieuws verwachten over de uitgifte van certificaten van aandelen van een bekend solarconsumentenmerk. Via www.npex.nl krijgt u verder al het nieuws over de bedrijven die gekozen hebben voor ‘Geld voor Groei’, het platform voor groeifinanciering. U vindt daar persberichten van en over beleggingsfondsen en bedrijven die aandelen en obligaties bij investeerders hebben geplaatst. Wilt u via NPEX beleggen? Ga dan hier naartoe. Tevens kunt u hier geheel vrijblijvend een interesseformulier invullen voor komende emissies waarin u geïnteresseerd bent. U wordt dan direct geïnformeerd zodra de emissie live gaat. Kijk ook op onze Facebookpagina.

NPEX

Verwachting 2018: Economische groei

Voor 2018 verwacht NPEX een verdere toename van het aantal ondernemingen die via het NPEX-platform obligaties en/of aandelen gaan uitgeven. NPEX-directeur Alan van Griethuysen benadrukt dat de procedure van NPEX ervoor zorgt dat de toetsing van de bedrijven die met vers kapitaal willen groeien zeer zorgvuldig verloopt. ,,We gaan bij NPEX niet over één nacht ijs. Dat weten de ondernemers die zich bij ons melden, maar ook onze beleggers”, zegt Van Griethuysen. “Bij ons draait het niet om snelheid maar om betrouwbaarheid en transparantie.” Ook voor het komende jaar zal dankzij de economische bloei de kapitaalbehoefte bij groei-ondernemingen verder toenemen, verwacht NPEX op basis van marktsignalen. Dat geldt volgens Van Griethuysen zeker voor zogenaamde ‘impact bedrijven’ die profiteren van de toenemende aandacht voor duurzaamheid in de samenleving.

Gelukkig en een (financieel) gezond 2018!

NPEX wenst ondernemers en beleggers een gelukkig en (financieel) gezond 2018 toe! Met veel kansen en uitdagingen!

VERDER MET BELEGGEN?

Log in in uw persoonlijke portefeuille
Open een NPEX-rekening: https://www.npex.nl/home/archief-home/openen-npex-rekening
Bekijk alle noteringen: https://www.npex.nl/platform