In deze mail geven we je 6 concrete suggesties om deze corona-crisis beter te doorstaan. Want de gevolgen van corona zijn volop zichtbaar en voelbaar.

De overheid biedt gelukkig hulp waar mogelijk. Maar levert het aanspreken van overheidssubsidies, leningen en loonheffingskortingen voldoende om je resultaten op peil te houden? Meestal niet.

Om je winst op peil te houden zijn er vaak extra maatregelen nodig. Goed plannen van je cashflow en optimaliseren van debiteuren- en crediteurenbeheer is meestal niet voldoende. Er is meer nodig om deze coronacrisis het hoofd te bieden.

Waar kun je aan denken?

1. Optimaliseer je winst

Winstgevendheid is een belangrijke sleutel. Als je ziet dat de omzet daalt en de kosten niet snel genoeg afnemen, is het tijd om in te grijpen door middel van bezuinigingen en/of het vergroten van je omzet. Bezuinigen is niet heel gemakkelijk en is zeker niet een strategische weg naar herstel. Toch is het verstandig om je uitgaven op korte termijn te verlagen. Hiermee kun je een tijdelijke periode van verlaagde inkomsten beter overleven.

2. Beoordeel je contractverleningen

Personeel is vaak een flink onderdeel van de kosten. Je wilt geen personeel ontslaan, tenzij het niet anders kan. Verlengen van tijdelijke contracten is nu erg moeilijk te verantwoorden. Wees selectief, behoud zoveel mogelijk je talenten. Verlengingen kunnen meestal pas hervat worden als de omzet weer terugkeert.

3. Bezuinig op je kosten

Snijd alle uitgaven eruit waar je tijdelijk wel zonder kan. Abonnementen, software die je niet gebruikt, services die je kan missen. Ga met de stofkam door je uitgaven heen.

4. Verbeter je rendement

Als je onvermijdelijk toch kosten blijft maken, zoek dan een beter rendement van deze kosten. Bepaal welke personeelsleden direct bijdragen aan je omzet en welke personeelsleden niet. Bedenk vervolgens hoe je je personeel zo kunt inzetten, dat iedereen meer bijdraagt aan de omzet. Hoe? Dat is het volgende punt.

5. Richt je op je klanten en de markt

Bel alle klanten en vraag hoe het met ze gaat. Ook zij hebben last van deze crisis. Wat zou jij kunnen aanbieden vanuit jouw expertise om ze daarbij te helpen? Ontwikkel een aanvullend product dat je aanbiedt. Je kunt kiezen voor een gratis kennismakingsproduct voor nieuwe klanten. Of voor een betaald opvolgproduct voor je bestaande klanten. Of ontwikkel nieuwe informatieproducten als een whitepaper dat je aanbiedt aan websitebezoekers. Of houd een webinar waarin je je relaties te hulp schiet.

6. Doe het niet alleen

Betrek je personeel bij deze uitdaging en vraag ze om met ideeën te komen hoe, waar en waarmee de kosten naar beneden kunnen en de omzet omhoog. Plannen die nooit uitgevoerd konden worden door gebrek aan tijd zijn ineens haalbaar.

Wees dus creatief en vind manieren om je personeel directer te laten bijdragen aan omzet- en winstgenererende activiteiten binnen jouw onderneming.

Succes!

Sander Klos

B u s i n e s s A c c e l e r a t o r

Create a new version of your dream

P.S. Wil jij meer doen om je bedrijf heelhuids door de crisis heen te loodsen en op te bouwen voor de tijd erna? Zorg dan dat je bij het webinar “Met success uit de coronacrisis: jouw 90 dagen groeiplan” van volgende week aanwezig bent. Meld je hier aan!

Sander Klos | Business Accelerator klos@businessaccelerator.blog

Business Accelerator BV | Barbara Strozzilaan 201 | 1083 HN Amsterdam
mobile: +31(6) 12334171 | www.whereby.com/businessaccelerator

Claim nu jouw GRATIS ticket // verdubbel jouw business op het volgende Scaleup Bootcamp // don 1 en vrij 2 oktober // e47 catering // Amsterdam