Nu banken terughoudend zijn geworden in het ondersteunen van kleine ondernemers willen online kredietverstrekkers de ambitieuze zzp’er in geldnood maar al te graag helpen. Soms blijkt die hulp een gifpil te zijn.

OP DE ZOLDERETAGE van het rijksmonument in Gouda waar kredietverstrekker Yeaz kantoor houdt komt om tien uur een aanvraag voor een lening binnen. Directeur Laurens van der Starre (36) volgt het proces nauwgezet. De potentiële klant is een zzp’er, precies de doelgroep. Op goed geluk vult de zzp’er een reeks gegevens in: naam, adres, Kamer van Koophandel-nummer. Omzet? Die heeft de eenmanszaak nauwelijks. Doel van de lening? Afbetalen van schulden. Bij vragen over een zakelijke rekening stokt de aanvrager, die heeft hij niet. Steeds opnieuw probeert hij het systeem te doorgronden zonder te vinden wat hij zoekt.
Na vier jaar sloot moederbedrijf Rabobank vrij plots het online-filiaal. ‘Mede vanuit zorg voor de klant is het beter dat ondernemer en bankadviseur elkaar in de ogen kunnen kijken bij het beoordelen van een kredietaanvraag’, verklaarde de bank het besluit. ‘Het was abrupt, maar niet onverwacht’, zegt voormalig Rabobank-werknemer Michiel Werkman. De senior accountmanager grootzakelijk was een van de vroege critici van het kleinzakelijke internetkrediet. ‘Er werden te veel verliezen geleden. Verliezen die rechtstreeks terug te voeren waren op het feit dat er te makkelijk gefinancierd werd.’