Nu de tweede coronagolf een feit is zullen steeds meer ondernemers naar verwachting met betalingsachterstanden of problematische schulden te maken krijgen. Daarom openen de banken en verzekeraars in Nederland een speciaal loket om ze op het spoor te zetten naar passende hulp: Geldfit Zakelijk, een zusje van de al bestaande Geldfit.nl voor consumenten.

Ondernemers met geldzorgen kunnen vanaf eind deze maand op Geldfit Zakelijk online vragenlijsten invullen, waarna ze een overzicht krijgen van de instellingen waar ze het beste aan kunnen kloppen. De schuldhulproute biedt ook zelfhulptoepassingen, een onlinevraagbaak en coaching van oud- of medeondernemers.

‘Met Geldfit Zakelijk krijgen ondernemers effectieve hulp’, zegt directeur Richard Weurding van het Verbond van Verzekeraars. Hij voegt daaraan toe dat met dit initiatief ook de ondernemers worden opgevangen van wie hun relatie met hun bank of verzekeraar onverhoopt toch eindigt. Behalve het Verbond van Verzekeraars en de Nederlandse Vereniging van Banken maken ook InRetail en Vattenfall met financiële steun het hulploket mogelijk.

Meer lucht

Weurding benadrukt dat het loket een aanvulling is op de ondersteuning die banken en verzekeraars reeds aanbieden. Vorige week meldde de NVB dat inmiddels ruim 163.000 ondernemers financieel meer lucht hebben gekregen van hun banken, in aanvulling op het steunpakket van de overheid. Daarmee is bijna €26 mrd gemoeid.

‘Wij houden rekening met zwaar weer’, stelde NVB-voorzitter Chiris Buijink in een toelichting over de tweede golf van het virus. ‘Hoe dan ook zullen er bedrijven zijn die het niet meer kunnen volhouden. Banken doen wat mogelijk is, maar kunnen niet iedereen redden. Bij kredietverlening blijft het uitgangspunt dat er perspectief is op terugkeer naar een gezonde situatie waarin een bedrijf in staat is de lening terug te betalen.’

https://fd.nl/ondernemen/1359754/banken-en-verzekeraars-openen-hulploket-voor-ondernemer