Wat is cashflow
De cashflow of kasstroom is het verschil tussen ontvangsten en uitgaven op je zakelijke rekening. Je bekijkt dit verschil per kwartaal, per maand, per week of per dag.
Saldo inkomsten en uitgaven berekenen
Je cashflow bereken je als volgt: trek de uitgaven van de inkomsten af op je zakelijke rekening over de periode van een dag, week, maand of kwartaal.
Stel: je ontvangt in een kwartaal 30.000 euro aan omzet en geeft 20.000 euro uit aan inkoop, kosten en privé-opnamen. De cashflow is dan 30.000 euro – 20.000 euro = 10.000 euro en positief.
Ontvang je in een kwartaal 20.000 euro en geef je 30.000 euro uit? Dan is je cashflow 10.000 euro negatief. Het tekort vul je aan door bijvoorbeeld ‘rood staan’ op je rekening-courantkrediet.
Geldstromen bijsturen
Aan welke ‘knoppen’ draai je om je geldstromen bij te sturen? Denk aan planning en monitoring, debiteurenbeheer, crediteurenbeheer, voorraadbeheer, belasting verlagen, winstmarge vergroten en gebruik in plaats van bezit.
Planning en monitoring
Met een liquiditeitsbegroting voorspel je de inkomsten en uitgaven van je bedrijf. De begroting laat zien wanneer je geld tekortkomt. Door te schuiven met inkomsten en uitgaven beperk je het tekort.
Dagelijkse blik op dashboard
Als je dagelijks je inkomsten en uitgaven controleert, heb je er zicht op wanneer je klanten betalen. Online boekhoudsoftware biedt daarbij het gemak van een dashboard en actueel inzicht.
Debiteurenbeheer
Met debiteurenbeheer laat je je klanten op tijd en zo snel mogelijk je factuur betalen. Je spreekt een duidelijke betalingstermijn af van bijvoorbeeld 14 dagen in je offerte en algemene voorwaarden. Je kunt ook gedeeltelijke vooruitbetaling vragen.
Je factureert direct na levering en bij langlopende projecten in delen. Zo nodig verhoog je je factuurfrequentie van 1 keer per maand naar elke 2 weken of elke week. Daarbij maak je betalen gemakkelijk via een online betaalmogelijkheid zoals een digitaal betaalverzoek, iDEAL of een e-factuur. Met een korting van een paar procent kun je je klanten extra stimuleren om na 7 in plaats van 14 dagen te betalen.
Crediteurenbeheer
Met crediteurenbeheer betaal jij facturen aan jouw leveranciers op tijd, maar niet te vroeg. Je maakt een betaalplanning waarbij je niet alle rekeningen tegelijk betaalt. Daarbij hanteer je de maximale betalingstermijn van de factuur maar je betaalt wel op tijd.
Maak een prioriteitenlijst van de meest strategische betalingen zoals loon, belasting, huur en belangrijkste leveranciers en gebruik die bij je planning. Met sommige leveranciers spreek je af dat ze jou in delen factureren. Dat biedt extra spreiding van betalingen.
Voorraadbeheer
In voorraad zit geld vast dat niet direct beschikbaar is voor bedrijfsvoering. Dat bedrag kun je verlagen door je voorraad te optimaliseren, slim inkopen en geld vrijmaken. Denk bij slim inkopen aan producten in consignatie, waarbij je de afspraak maakt dat je pas betaalt na verkoop van het product.
Zorg voor een minimale ‘ijzeren’ voorraad, de voorraad die altijd aanwezig is. En voor actueel inzicht in die voorraad, zodat je alleen bijbestelt wat nodig is. Als je klant een wat langere levertijd accepteert, hoef je niet alles zelf op voorraad te hebben. Een stapje verder gaat uitbesteding van je voorraad. Als leveranciers flexibel en direct aan de klant leveren, kan je voorraad omlaag. Dat scheelt magazijnruimte en verzekeringskosten. Cash is king! Als je periodiek verouderde voorraad of overtollige bedrijfsmiddelen zoals inventaris verkoopt tegen een lagere prijs, maak je geld vrij.
Overleg regelmatig met leveranciers over inkoopprijzen en kijk of deelname aan een inkoopcombinatie schaalvoordeel oplevert.
Minder belasting betalen
Jaarlijks gebruik je aftrekposten bij de aangifte inkomstenbelasting of vennootschapsbelasting. Verwacht je een lagere winst? Vraag de Belastingdienst dan vooraf om verlaging van je voorlopige aanslag inkomstenbelasting of vennootschapsbelasting.
Versnel je afschrijvingstermijn via willekeurige afschrijving. Je trekt een bedrag aan waardevermindering van een investering dan bijvoorbeeld een kalenderjaar eerder van de winst af. En betaalt dat jaar al minder belasting. Door het jaar heen kun je btw van onbetaalde facturen en btw uit een ander EU-land terugvragen.
Je winstmarge vergroten
Je omzet is de verkoopprijs vermenigvuldigd met het aantal producten of diensten dat je verkoopt. Als je de omzet en daarmee je winstmarge op je producten of diensten wil vergroten, draai je aan de knoppen prijs of aantal.
Prijs verhogen
Als je met een uurtarief werkt, kun je dit elk halfjaar verhogen als de marktsituatie dit toestaat. Je hebt meer ervaring, een extra opleiding, wilt een buffer opbouwen of jouw kosten stijgen. Communiceer de verhoging op tijd.
Bij verkoop van producten focus je op producten met een hogere marge. Of je voegt waarde toe via extra service waardoor je een hogere prijs kunt vragen. Als je kosten stijgen, al dan niet door bijzondere omstandigheden zoals coronamaatregelen, rechtvaardigen een prijsverhoging.
Aantal verhogen
Verhoog je aantal klanten, orders of opdrachten met een nieuwe manier van verkoop en marketing. Misschien wordt het tijd voor een nieuwe webshop of extra online verkoop via Google- en Instagramshopping of influencermarketing, guerillamarketing of affiliate marketing. Als je samenwerkt met collega-ondernemers gericht op dezelfde doelgroep met een ander product of dienst, versterken jullie elkaar.
Gebruik in plaats van bezit
Bezittingen zoals machines kun je verkopen en terugleasen. Het geld dat vastzat komt zo beschikbaar. Of ga zakelijk ruilen met gesloten portemonnee en gebruik deelplatforms als je iets tijdelijk nodig hebt.
Kijk ook naar:
Slim inkopen in Crisistijd:
Stoppen met je bedrijf, 3 scenario’s
Signaleer stress bij je personeel en voorkom verzuim