Geschreven door: Michel Lieffering – Gepubliceerd op: 15-03-2021

Hoe we massale winkelsluitingen en leegstand in winkelgebieden kunnen voorkomen na Corona

Afgelopen week verscheen het rapport ‘impactanalyse RETAIL POSTCORONA’ van Q&A Insights & Consultancy. In dit rapport wordt een overtuigend beeld geschetst, dat in de komende jaren tot 30% van de winkels en horeca in de winkelgebieden zullen verdwijnen. Voor de winkel vastgoedeigenaren is het scenario zelfs nog negatiever. Naast het sluiten van de vele locaties, moeten zij ook rekening houden met huuropbrengst dalingen van 20% tot 30%.

Consumentengedrag is veranderd

Het consumentengedrag is in de afgelopen twee decennia radicaal veranderd door wat we BIG TECH noemen. Er kwamen online versies van winkelconcepten zoals wij dit kende uit de winkelstraten. In die tijd waren Amazon en Bol enkel nog online boekenwinkels, die zich wisten te onderscheiden van de fysieke winkels door hun enorme aanbod (longtail) en gemak.

Vele grote krachtige retailformules spraken neerbuigend over online. Zelfs de grootste Nederlandse retailer (Jaap Blokker) zette online winkelen zo’n 15 geleden weg als een hype. Het Online winkelen vs. Fysiek winkelen werd gezien als twee onvergelijkbare business modellen.

De winkelier met een fysieke winkel waande zich onverslaanbaar vanwege hun unieke propositie op het gebied van service, persoonlijk contact, assortimentskennis en beleving.

Zo’n 10 jaar geleden ontwikkelden de sterkste retailers het zogenaamde OMNICHANNEL concept denken. In Nederland was De Bijenkorf hier een goed voorbeeld van. Bij het omnichannel is de fysieke- en online winkelbeleving identiek en schakelt de consument moeiteloos van de online web beleving naar de fysieke winkelbeleving (en weer terug).

We zijn als consumenten inmiddels via onze smartphone permanent verbonden met het internet en daarmee is ook het online gebruik verplaatst van de computer naar de smartphone en hebben consument het fenomeen winkelen (oriënteren en bestellen) onder handbereik.

Business model revolutie

Traditionele winkelketens hebben zichzelf in de afgelopen 20 jaar opnieuw uitgevonden om bij te blijven in de wereld van de consument. Van het lanceren van een online versie van hun fysieke winkel (webshop) tot volledig geïntegreerde omnichannel oplossingen. Ondertussen hebben de grote BIG TECH jongens ook niet stilgestaan. Neem bijvoorbeeld Amazon. Amazon is van de online webshop gemuteerd naar een alles omvattende en aanbiedende marktplaats waar tienduizenden leveranciers hun waar aanbieden. Het ingenieuze data gedreven Amazon platform maakt gebruik van revolutionaire technologieën en optimaliseert middels machine learning de webomgeving continu waardoor Amazon de consument op het juiste moment, het juiste product, volgens juiste condities mag leveren.

Onweerstaanbare marketing

De marketingaanpak van Amazon is erop gericht de consument aan zich te binden. Dit doen zij niet alleen door een super klantgerichte aanpak, maar vooral door middel van het zogenaamde Prime loyalty programma. Het doel van Amazon is ieder huishouden lid te maken van Prime. Als Prime-member ontvang je allerlei exclusieve services als: gratis bezorging, extra korting, gratis digitale content (zoals e-books), etc. Daarnaast is Prime inmiddels ook een soort Netflix, want als Prime-member heb je ook nog eens toegang tot een uitgebreid aanbod aan media (films, series en belangrijke sport-uitzendingen). Kortom; onweerstaanbare extra’s.

Momenteel ziet het er naar uit dat Amazon Prime in de Verenigde Staten de rechten naar zich toe gaan trekken voor het uitzenden van de grote sportevenementen. Daarmee versterken ze hun top of mind positie bij consumenten substantieel. Zo wordt de sport liefhebbende consument in de VS nóg meer verbonden aan Amazon. Samengevat de BIG TECH jongen Amazon kruipt stap voor stap ieder huishouden binnen en weten via Prima onze loyaliteit te boosten om ook winkelen als vanzelfsprekend via het Amazon platform te laten verlopen.

Corona effect

Door Corona heeft de afwachtende consumentengroep, die nog niet actief aan het online winkelen was, dit nu ook gedwongen moeten omarmen en zo ook de voordelen als gemak kúnnen ervaren. Het vertrouwen in online winkelen is daardoor enorm gegroeid, alsmede het moeiteloos oriënteren en bestellen we bij een grote diversiteit aan webshops in binnen- en buitenland. De grote winnaars in deze verschuiving van koopgedrag zijn bovenal de (BIG TECH) marktplaatsen (Amazon, Alibaba) maar ook Bol.com heeft het afgelopen jaar een onvoorstelbare groei van ruim 70% doorgemaakt.

De goederen leveranciers (groothandels, merken en importeurs) hebben massaal hun loyaliteit losgelaten van de fysieke winkeliers en verkopen inmiddels ook direct via de platform marktplaatsen aan de eindconsument. Door deze ontwikkeling hebben platformen, als Amazon en Bol.com, de rol van de winkelier overgenomen. Corona – en vooral de lockdown – heeft de online wereld in Nederland een inhaalslag laten maken waar alleen met een disruptief strategisch aanpak op kan worden geantwoord.

Natuurlijk is de strijd voor de lokale winkelier nog niet verloren, maar er moet wel wat gebeuren. En snel!

Disruptief strategisch antwoord

Om de gunst van de consument NIET TE VERLIEZEN is een disruptieve strategie het beste antwoord. Feitelijk zijn de BIG TECH business modellen van Amazon en Bol.com in de afgelopen 2 decennia geëvolueerd van boekenwinkel met eindeloze schappen naar een allesomvattende marktplaats met duizenden winkels. Vanuit dit perspectief beschouwd kunnen deze platformen zichzelf nu vergelijken met super grote winkelcentra.

Dit is exact het perspectief van waaruit wij met Lokaal Ideaal een strategie hebben ontwikkeld, waarmee de lokale winkelier onderscheidend de strijd aangaat met de BIG TECH business modellen van Amazon en Bol.com. (tekst gaat hieronder verder)

Lokaal Ideaal ontwikkelt de infrastructuur 

De ondernemers achter Lokaal Ideaal hebben dit business concept ontwikkeld waarbij het winkelgebied consumentgericht en gebruiksvriendelijk wordt gedigitaliseerd. In Zwolle is dit business model als Proof Of Concept inmiddels succesvol uitgerold. Als voorzitter van de Raad van Advies ben ik nauw betrokken bij de doorontwikkeling en perfectionering van dit disruptieve business model wat door consumenten als voorkeur shopping kanaal zal worden omarmd.

De rol van de overheid en investeerders in winkelvastgoed

Er zijn in de afgelopen jaren tientallen initiatieven ontwikkeld met als doel de winkelier met zijn fysieke winkel te betrekken in de digitaliserende maatschappij en bovenal aansluiting te realiseren bij het veranderend gedrag van de consument. De praktijk is echter veel weerbarstiger. Een winkelier (retailer) is meestal geen internet specialist (e-tailer). Een winkelier is doorgaans gepassioneerd en enthousiast over zijn winkel en zijn assortiment. Hun drijfveer is fantastische productsamenstellingen die door consumenten worden gewaardeerd en daarmee geconsumeerd. De overheid en de investeerders in winkelvastgoed hebben er ook belang bij dat de winkeliers daadwerkelijk geholpen worden bij het kunnen managen van de onomkeerbare consumenten gedragsverandering. Dit zorgt ervoor dat de consument de voorkeur behoud om te oriënteren én kopen bij lokale winkeliers, zodat de leegloop van winkelstraten wordt voorkomen.

Om het Lokaal Ideaal platform door te ontwikkelen tot een disruptief datagedreven faciliterend nationaal platform zijn serieuze investeringen in BIG TECH noodzakelijk. Wij van Lokaal Ideaal zoeken draagvlak en support om deze missie te realiseren.

Word ook een Lokaal Ideaal supporter! Lees meer informatie over de crowdfunding campagne op: CrowdAboutNow.

https://rcmnetwork.nl/massale-winkelsluitingen-voorkomen-na-corona/